Jak psát firemní vánoční přání a novoročenky?
Pár chvil zpět jsme odpočívali při letní dovolené a ejhle, najednou je tu zase předvánoční čas, doba večírků a přání. Každý ho vnímáme jinak, komerční masáž je ale neúprosná a i my se jí musíme přizpůsobit, o to více pokud podnikáme nebo nějaké společnosti obstaráváme marketing.
Vánoce a konec roku je obdobím setkávání, rekapitulací a vyhlížením nových příležitostí, k době psaní novoročenek se ale váže také stres a shon. No a přeci jen – je dnes vůbec nutné nějaká přání posílat? Budu-li skeptická, realita je vlastně docela tvrdá:
- většina novoročenek končí v koši (hlavně pokud je adresát někdo větší a dostává jich hodně),
- náklady na tvorbu přání nejsou malé (spočítejte textaci, grafiku, zpracování, odeslání – pokud to nestojí peníze, čas určitě),
- a i kreativní PF zůstává často neosobní (jeden druh obsahu míří k různým lidem a my většinou nemáme v moci přesný způsob doručení).
Pokud to ale budeme vnímat takhle, nic nemá cenu a můžeme to zabalit. Festivita má svůj význam už od pradávných časů – jenom díky svátkům máme čas na chvíli vydechnout, vymanit se z každodenní rutiny a připravit se na další pracovní akce. Milníky roku jsou i v byznysu důležité. Naše zákazníky, obchodní partnery i kolegy můžeme naladit na časy budoucí. Je jen na nás, jakou energii do přání dáme a jestli si z jejího doručení odneseme třeba novou obchodní příležitost. Přání ale můžeme posílat i jenom proto, že chceme být milí. To je na tom to krásné. Je fuk, jestli to nazveme přáníčko, novoročenka, PFko nebo jakkoliv jinak. Když bude odeslané od srdce a jeho obsah bude nápaditý a korektní, účinkem se jen těžko mine.
Praktické tipy aneb Dobré vánoční nebo novoroční přání…
Netvořme přání jenom proto, aby bylo. Pokud má být nijaké, ať raději není žádné. Pozornost poutá výrazná serióznost, vtip nebo nevídaná forma. Mějte ale na paměti, že kvalitní novoroční gratulace vždy…
…myslí na adresáta
V designu svůj obor neopomíjejte, pokud to ale adresátovi nepřináší jakoukoliv výhodu, nestavte na něm jádro svého sdělení. V přání můžete shrnout, k čemu jste za uplynulý rok byli užiteční, spíše se ale soustřeďte na to, co dotyčnému přinesete příští rok. Zvednete tržby? Ušetříte práci? Využije vás v každodenním životě? Zmiňte to, sváteční formou!
…hledá inspiraci jinde
Mrkněte, jak jde na svá přání konkurence, především ta zahraniční. Vyhledávání pomocí klíčových slov v cizím jazyce nezabere tolik času a přitom přinese mnoho podnětů. Texty najdete na Googlu, grafické zpracování zase na Pinterestu. Nekopírujte, inspirujte se. I když najdete přání společnosti, která se té vaší dost podobá, myslete na svou jedinečnost a celoroční prodejní argumenty.
…nebojí se nových formátů
Francouzské ,,pour féliciter”, zkrácené PF, v překladu ,,pro štěstí”, se v našich končinách rozšířilo před půlkou 19. století přičiněním hraběte Karla Chotka z Chotkova a Vojnína. Je zajímavostí, že toto spojení se ke gratulacím využívá jenom u nás, ve světě ne. Trend se stále mění a je viditelné, že i u nás frekvence tohoto spojení v posledních letech klesá. Časy se zkrátka mění, a tak i forma gratulací. Novoroční vzkazy už k nám nechodí jenom poštou, ale samozřejmě také přílohou e-mailů. Není se čemu divit, sdělení v elektronické formě většinou k adresátovi dorazí a e-mail nic nestojí. Některé firmy na to ale jdou jinak a natáčí i tematická videa, vytvářejí animace i jiné formáty. Pokud máte prostor, zkoušejte a testujte, co slaví úspěch.
…je zároveň dárek
Všechno by mělo mít nějaký smysl. I přání zákazníkům nebo spolupracovníkům vyniká, když obsahuje něco ,,vyššího”. Přílohou přání ale nemusí být hmatatelný dárek. Možností je mnoho – nevšední grafické zpracování, vlastnoručně psaný text či alespoň oslovení, pevnost a struktura papíru nebo třeba vůně linoucí se z přání. Pokud obsahem potěšíme adresátovy smysly, i smysl přání víc promluví.
…ctí tradice a je pokorné
Každý podle svého. Slušnost a elementární úcta k tradicím i adresátovi je ale podle mého vhodným základem úspěšné komunikace. Přání určitě posíláme s pozitivním cílem a příjemce sdělení známe. I když to moderní svět příliš nedokazuje, mějme na paměti, že Vánoce mají být svátky míru.
U novoročních přání se nebojte popustit uzdu fantazii, ale ,,přehnanost” si schovejte spíš na jiný typ reklamních kampaní. |
Pravopis je u přání pořád na prvním místě
Ať se rozhodnete pro jakoukoliv formu svátečního sdělení, absenci kreativity adresát možná odpustí. Jazyková nesprávnost je ovšem nebezpečná. Přestože přání nebývají dlouhá, dá se v nich nasekat spousta chyb. Zde je stručný přehled nejzásadnějších momentů, na které dát pozor.
Vánoce x vánoce
Vánoce jsou jméno svátku a my Češi všechna jména píšeme s počátečním velkým písmenem. Velké písmeno u svátků a významných dnů definují současná pravidla pravopisu (a proto píšeme Štědrý den a Štědrý večer – odlišujeme je od dnů všedních). Pozor, slovo advent se píše s malým a.
př. Ať jsou letošní Vánoce přesně podle vašich představ.
Vánoční x vánoční
Tohle bývá častý zádrhel. Slovo ,,vánoční” zde stojí ve funkci klasického přídavného jména, a proto se píše vždy s malým počátečním písmenem. S malým písmenem píšeme i slova štědrovečerní či adventní.
Př. Odpočinek je důležitý, ve vánoční čas obzvlášť.
Ježíšek x ježíšek
Slovo Ježíšek s velkým písmenem píšeme v případě, kdy pojmenováváme malého Ježíše. Označuje-li slovo nadílku pod stromeček nebo dárek, jedná se o ježíška.
Př. Co kdyby nám Ježíšek vůbec nic nenadělil? X Na dárky k ježíšku letos nevyzbyl rozpočet.
Nový rok x nový rok
Všechny dny následujícího roku jsou nový rok, (klasické přídavné jméno), 1. leden je Nový rok (oficiální název významného dne).
Př. Přejeme vám hodně optimismu do nového roku. X Vstaňte letos na Nový rok svěží.
Silvestr x silvestr
Poslední den v roce slaví svátek Silvestr a jeho jméno se přirozeně píše s velkým počátečním písmenem. Oslavy ukončení roku ovšem začínají písmenem malým, nejde totiž o oficiální název významného dnu.
Př. Jméno Silvestr pochází z latiny a znamená muž z lesa. Ať letos na silvestra jako muži z lesa neskončíme.
Vytváříte vánoční přání sami? Vezměte si k ruce Canvu, kde najdete mnoho inspirace pro grafické ztvárnění. Kategorii ,,Vánoční přání” tam najdete u mnoha formátů. |
Originálních přání není mnoho, těch skutečně dobrých si ale všimneme. Pro mě je tvorba kvalitní gratulace cestou, která nikdy nekončí. Až praxe z člověka dělá mistra. Chce to čas, prostředky a leckdy i dávku odvahy. Existuje nějaké přání, které se podle vás opravdu povedlo? Hrozně mě to zajímá a inspirace se bude hodit i dalším. Zanechte svůj pohled třeba do komentářů tady nebo na mých sociálních sítích.
Potřebujete kreativní text pro vaše vánoční přání? Ozvěte se. Práce je sice hodně, ale prostor pro zábavnou jednoduchou kreativu stále najdu. Kontaktujte mě tady. |